Saturday, December 7, 2013

Niqab.


Assalamualaikum w.b.t.

Um, memandangkan Ika dah pun tulis kt atas tu psl niqab of course la I'm gonna talk about niqab. Okay here. Masa a few months after penghijrahanku, I thought to myself, am I gonna wear niqab just like them? And I think it's time to try something new. Yeah niqab. Unfortunately they won't let me. School, tk boleh pakai niqab. Ummi tk kasi. She said I'm too young to wearing this and she knew that I'm not totally ready for it. Well, aku dah rasa ape ummi rasa dulu. Dulu pun dia mcm aku, change my look and then decide to wear niqab. Sekali opah ngn atuk terkejut terus opah sorok-sorok buang niqab yg ummi jahit. Kesian ummi. Hihi now anak ummi, cucu opah sorang ni pula nak try. Ye la most of them tkkn izinkan. Diorg risau. Diorg takut aku tk dpt nk istiqomah. Lama kelamaan niat aku terkubur. Tapi sekarang bangkit balik since angah keep asking me "Do you think that you're gonna wearing niqab?" I said "Hmm might be. After get married, insyaAllah.." She said "Me too." Dua-dua merancang nk pakai niqab lepas kahwin. But I already decide to be a teacher. Kerja dgn kerajaan tkleh pakai niqab. Oh no :( Hmm. Tapi! Kita tk tahu ape akn sudahnya. Kalau dah Allah izinkn kita utk buat baik, mesti ade perkara baik menjelma, insyaAllah..


Dalam minat aku ni nk pakai ni aku try cari hukum memakai niqab. Dari pendapat Imam Syafie yg pertama ialah wajib menutup seluruh anggota badan wanita. Tetapi pendapat Imam Syafie yg kedua ialah sunnah menutup muka (niqab). Menutup muka ade dua, niqab and purdah. Niqab tutup dahi sekali. Purdah hanya lah muka smpai hidung je. Dahi nampak. Hukum memakai niqab yg tutup dahi semasa solat, haram kerana dahi sepatutnya buka (tiada penghalang di dalam sujud). Manakala purdah hanyalah makruh sahaja. Tk haram tapi makruh je. For me, masa solat buka je la. Masa kaum adam tkde. Well hopefully ummi kasi Ika pakai, one day :( even before kahwin pun. Hihi. Walaupun it is just as-sunnah, Ika nak sgt cuba penuhi wajib & sunnah.


Hehe this is how I look when wearing niqab. Hoho lain kan? You can't see my smile when with niqab on. Hihi but you may see my eyes shining. Cehh hahahaha. Tkdela just kidding. For those yg fikir kena kuatkan ilmu pengetahuan dulu baru leh pakai niqab tu I don't think so. We wear it to cover. Kerana muka, wajah ni fitnah paling ketara sekali. Hihi ;) Kalau one day dpt pakai utk akhir hayat aku, moga aku dpt istiqomah selamanya. Aamiin~



Thanks for reading. xoxo

No comments:

Post a Comment